Mladen Vuković – PORTRET SLIJEPCA

    Portret slijepca u umobolnici

 Stajao je pokraj ograde gledajući ne u prazno već u neku sliku na nebu koja je vrlo lako mogla biti i sam Bog ili pak samo formacija oblaka koji su u njegovom umu probudili neku metaforu. Stajao je i gledao nebo zapanjen i zadivljen nečim što ni ja niti bilo tko drugi nije mogao spoznati.

Ja sam bio taj čiji pogled i očna frekvencija nije mogla očitati nešto što je za tog, kako su ga svi zvali – luđaka, a neki i degenerika, bilo očigledno.

Polako, laganim tjeskobnim korakom dođoh do njega, naslonih se na ogradu pazeći da on ipak bude udaljen pristojni metar od mene i sam se zagledah u ono što je on sa takvom pažnjom gledao.

Prošlo je vremena, ni sam nisam znao koliko. Lišće je padalo oko nas dok je Sunce polako pomjeralo svoj geometrijski otklon u odnosu na kut iz kojeg smo nas dvojica gledali to nešto na nebeskom prostranstvu.

Konačno, usudih se upitati.

“Što je to gore?”

Prošla je skoro čitava minuta, a on je samo šutio. Kada bih čitao o tome kako ljudi ne bi odgovarali spremno uvijek sam smatrao da je to samo književni pokušaj razvlačenja priče. Međutim, on je šutio i nije odgovarao. Svaka druga osoba bi u trenu dala nekakav odgovor, pokazali bi reakciju zbunjenosti ili pak…

“Taktiku.”

U trenu se zbunih nepripremljen na odgovor. Nisam bio siguran da sam išta čuo, a kamo li razaznao značenje riječi.

“Šta?”

Upitah misleći na oboje.

“eM, De, Ce, eL, IKS, Ve, I,” izdeklamova on sedam slova abecede.

Stao sam u trenutku zbunjen ne shvaćajući što govori.

“Ako uzmemo brojeve kao početak svega te im pridodamo određena značenja i vrijednosti lako možemo doći do najvećih zaključaka života.”

Gledao sam ga zabezeknuto i dalje ne shvaćajući o čemu govori. Skrenuo sam pogled ka oblacima pokušavajući da vidim to što on vidi.

“Vidimo li Arhimedovo poimanje brojčanih vrijednosti zajedno sa onim što je lord Bacon rekao o ljepoti, lako dođemo do zaključka da ni jedan ni drugi nisu bili u pravu već suprotno.”

“Kako to?” promucah nekako polako hvatajući sve ono na što je mislio.

“Ljepota je tu oko nas, svugdje, tamo, ‘vamo,” reče on mašući rukama okolo, ali i dalje gledajući ka nebu, “samo logos ubio u nama poimanje svega onoga što po prirodi jesmo.”

“A, što to jesmo?” nekako upitah.

“Ljudi,” reče on kratko uz izraz na licu koji je govorio da je besmisleno što i pitam tako nešto.

“Aha,” kratko ću ne shvaćajući.

“Zar ne vidiš?” upita me on gledajući i dalje ka nebeskom prostranstvu.

“Šta?” upitah.

“Kako je život jednostavan, eto šta,” on će. “Kako su sve stvari oko nas jednostavne i kako ih mi tako lako zakompliciramo strahujući da će nam život biti dosadan ako sve bude jednostavno.”

Šutio sam.

“Kako su stvari oko nas tako divne ako ih uzmemo k sebi onakve kakve jesu. Ako uzmemo u um njihovo osnovno značenje bitka i poimanja.”

Sada sam bio totalno zbunjen.

“Baš kao i ova taktika na nebu.”

Opet skrenuh pogled ka oblacima.

“Jedan oblak se isprepliće sa drugim, drugi sa trećim, treći sa četvrtim i tako u nedogled čineći taktiku života koju ti ne možeš shvatit. Jedan oblak kao jedan čovjek, isprepliće se sa drugim, komplicirajući stvari oko sebe, ali oni znaju da su oni oblaci i to tako i rade ne razmišljajući da će tako narušiti neku unaprijed određenu svrhu već jednostavno uživajući u jednostavnosti.”

Sada sam bio uvjeren da je lud.

“Sada si uvjeren da sam lud, ali prije si mislio kako je ta misao samo produkt ljudskog licemjerja i nerazmišljanja.”

Bio sam u potpunosti zabezeknut.

“Sve je jednostavno kada zanemariš ono što te povijest u priroda uči i kada prihvatiš ono što jesi.”

“Šta to jesam?” upitah već i naživciran.

“Čovjek,” odgovori on opet.

“A, šta treba da vidim i spoznam?” upitah sam sebi se čudeći da to pitam jednog luđaka.

“Nemoj gledat sa očima,” reče on.

Opet sam ušutio.

“Vidjet ćeš kako iza nas stoji grupica djece na udaljenosti od šest metara u kutu od sedamnaest stupnjeva od moje pozicije prema ulijevo.”

Brzo se okrenuh i uistinu ugledah petero musave djece kako nas sa čuđenjem gledaju. Bili su baš ondje gdje je on matematičkim proračunom ukazao.

“Vidjet ćeš kako će se iza obližnje zgrade upravo pojaviti jedan mladi par koji misli da je zaljubljen.”

Nagnuh se malo i u tom trenu se ostvari ono što je kazao.

Razgoračenih očiju sam gledao u njega koji još nije skretao pogled sa neba.

“Vidjet ćeš kako će jedan suhi list kestena pasti na moje rame za četiri sekunde.”

Mislim da je toliko i prošlo kada se opet ostvari ono što on reče.

Strah se poče javljati u mojoj utrobi.

“Počeo si se bojati zato što ne razmišljaš kao čovjek već kao biće koje su učili arhetipskom ponašanju.”

Ustuknuo sam korak unatrag.

“Nemaš razloga da se bojiš jednog luđaka,” reče on konačno skrećući pogled sa neba ka meni.

Ono što sam ugledao mi prestravi.

Oči su mu bile prazne.

Bio je slijep!

“Nauči gledati i čuti, a ne misliti da gledaš i čuješ,” reče mi on uz osmjeh i polako se odmaknu od ograde i krenu putem kojim sa ja došao korakom punim sigurnosti kakvu nisu imali ni ljudi koji su vidjeli.

“Eno luđaka!” oglasi se jedno od djece iza nas i odmah nastupi graja i poruge na račun toga čudnog čovjeka.

Gledao sam za njim kako proračunatim korakom hoda u ravnomjernoj crti alejom hladnog prljavog betona koji opovrgava svu nadu u bolje sutra. Gledao sam za njim i kada se njegov lik izgubio u daljini zasjenjen gorostasnim drvećem kestena. Gledao sam ga kako hoda proračunato i sigurno i onda kada po zakonima fizike nitko ne bi bio u stanju da vidi.

Brzo bacih pogled ka nebu, ali, začudo u ovaj jesenski dan, niti jednog oblaka ne bješe na njemu.

One thought on “Mladen Vuković – PORTRET SLIJEPCA

  1. Povratni ping: PRIČE ZA ANTOLOGIJU BH FANTASY « bh fantasy

Komentariši

