Rabija Mameledžija PLANINAC SAM I OVČAR

PLANINAC  SAM I OVČAR

Poslije kiše koja u planini za ljetnih dana obilno pada praćena grmljavinom, planina postaje nekako mokra i sumorna.

Ni ovce nisu mirne. Dignu se u potragu za sočnom travom pa se zna desiti da moj gazda i ja po cijeli dan hodamo za vunenim stvorenjima koja hodaju i pasu kao da nikada ništa do tada nisu okusile ni pojele. Zabolile su me moje šape hodajući po trnju ispred ili iza stada. Kada je gazda išao naprijed ja sam kao ravnopravan čuvar stada išao odpozada. Idući tako za ovcama izbili smo na zaravan koja se spuštala prema Smetu.

Čuo sam lavež pasa, koji su lajali kao i mi tornjaci koji hodamo beskrajnom planinom za ovcama. Lajemo mi i noću, što od straha ili zato što ponekad osjetimo prikradanje toru nekoga ili nečega ko ne treba u to doba da hoda oko tora. Ovi psi su lajali nekako svadljivo, a ne muški i jako kao mi planinci.

Prolazeći ispred stada spazio sam mnogo pasa povezanih uz ogradu. Čini mi se da ni jedan nije nidgdje ostao i da su svi tu došli. Šta rade na ograđenoj livadi na kojo je bilo
isto toliko ljudi njihovih gazda?

Prilazeći blizu moj njuh je osjetio prvo miris pečenog mesa, dim i miris čorbe koju moj gazda i ja često jedemo kada se uveče vratimo kolibi i toru gdje poslije toga lijeno odmaramo svako na svom mjestu dok domaćice muzu ovce i tjeraju ih u tor.

Uputio sam se da vidim šta je to tamo i da vidim te svađalice koje ništa ne rade nego se tako sramno svađaju i laju jedni  na druge.

Na početku uredno pokošene livade provukao sam se kroz bodljikavu žicu. Pazio sam da se ne posječem jer ljudi su nemilosrdni i ograđuju svoja imanja najružnijom ogradom. Ako ne paziš rane od takvih ograda moraju se danima lizati da bi zarasle.

Ulazrći u ograđenu livadu vidio sam tek onda gdje sam došao. Čitava livada bila je puna ljudi i pasa moje rase. Neki psi su šetali na lancu sa gazdama pa čak i bebama su metnuli lanac oko vrata, više su ih vukli za sobom nego što su maleni mogli da nakoračaju za njima.

Šta li rade ovi psi i ovoliki ljudi na jednom mjestu? Koliko ih je mila mati moja? Mogli bi sve ovce sa Vlašića čuvati, ni čoban im ne bi trbao.

Pogledao sam malo bolje u tu šarenu masu i jako se iznenadio.

Svi pripadnici moje rase bili su lijepo počešljani i okupani te su izgledali ko moj gazda kada se uredi za Bajram ili ide na pir kod komšija kada žene sinove. Pogledao sam u svoje noge i rep. Znao sam i bio svjestan da jako odudaram od ove skupine pasa. Bio sam prljav i neokupan, a moja dlaka, budući se baš linjam, visi na sve strane u velikim krpama po mojim nogama, repu i trbuhu poput zakrpa na ljudima koji praznicima hodaju po selu od kuće do kuće i traže milostinju.

Gotovo je ušao sam i neću bježati.

Ovi psi čak i ne laju na mene, nego me posmatraju čudeći se i pogledajući se. Sigurno se pitaju, ko je sad ovaj?  Iz koje je galaksije došao ovako smrdljiv na  ovčiju balegu i nepočešljan sav troljav i prljav.

Razmišljajući tako odjednom me spopao neki meni nepoznat osjećaj. Znam zastidio sam se svog izgleda i hodao sam pognute glave pogledajući ispod oka da li me gledaju i zgražavaju se na moj izgled. Došao sam do druge niže ograde da vidim šta se to unutra radi? Zašto sjede ljudi u tom drugom ograđenom prostoru?

Za divno čudo niko me nije tjerao niti galamio na mene. Čak sam dobio i dva tri komadića pečenog mesa koje mi je ponudila jedna žena toplog i prijatnog glasa. Zastao sam pored nje i zahvalno je pogledao, nju i sve one ljude i pse kojima nije bilo krivo što sam došao među nih iako nisam pripadao njima.

Odjednom sam pomislio kako bi bilo lijepo da i mene usvoji jedan od ovih ljudi i pazi me kao što su paženi njihovi psi. Stvrno bi bilo lijepo. Jeo bih, spavao u toplom, šetao sa gazdom, ali
na lancu.

Lanac? Auuuu, to ne bih mogao  podnijeti. Ja slobodno hodam kud god hoću, a ovi povezani
ljepotani i ljepotice samo kada je gazda raspoložen da ih izvede u šetnju.

A moja planina, moje ovce, koliba?!

Prošetaću još malo pa odoh ja za svjim ovcama. Sve je to lijepo ali ja sam planinac i ovčar. Moje mjesto je tu, a ne sada da se selim tamo negdje gdje nema beskrajnih, rosnih, šarenih livada, šume i ovaca, pa i vukova.

Požurio sam da stignem svoje stado koje je zamicalo iza obližnjeg brda polahko se primičući kolibi i toru.

Na planini se brzo smrkava, a treba obaviti mužu, zatvaranje ovaca u tor i večeru prije noći.

Noćas kada budem ležao pored tora u okrilju noći i moje planine možda će me san odvesti u svijet onih lijepo uređenih i počešljanih pasa kojima ljudi priređuju zabave poput ove danas koju sam vidio i nehtijući bio dio toga.

iz knjige – STARAC VLAŠIĆ I NJEGOVA DJECA, VAT Vitez, 2011.

8 thoughts on “Rabija Mameledžija PLANINAC SAM I OVČAR

  1. Ova priča je nastala po istinitom događaju, izložba Tornjaka 2009. godine, koja se održala na Smetu-Vlašić. Jedan sam od sudionika tog dešavanja, kao što su i mnogi posijetioci, pa se ovom pričom prisjetim lijepih trenutaka i drago mi je što sam jedan od posmatraća tog dešavanja. Gospođa Rabija ima izražen osjećaj za prepoznati nešto lijepo, a uz to pretvoriti u još lijepšu priču. Ova priča je i fotografski zabilježena, i kao jedna cijelina izdata je u časopisu Aura. Taj primjerak i danas čuvam za uspomenu. Ovo mi je jedna od najdražih autorivih priča. Čestitam, samo nastavite tako.

    • Jedna prelijepa priča o psu tornjaku isprićana maestralnim stilom gospođe Rabije Mameledžije.
      Ovo je još samo jedan dokaz da je Rabija Mameledžija jedn od najboljih živih BiH književnika.
      Ja joj od srca čestitam i želim svu sreću u životu i puno uspjeha u književnom stvaralaštvu na zadovoljstvo njenih poštovalaca.
      Milan Filipović

  2. Prelijepa prica,ispricana odlicno,tako slikoviti i vijerno prikazana…voljela bih da se moze uvrstitu u casove bosanskog jezika da djeca uzivaju u slusanju,zamisljanju,kreiranju i crtanju samog psa tornjaka…Casti mi je poznavati Vas i citati vase price….Veliko HVALA……

Komentariši

