Žarko Milenić:PISMO INKVIZICIJI

Štovana gospodo inkvizitori,
Moje ime je Augustin Vlačić i muž sam Margarete Vlačić koja je okrivljena kao vještica i treba biti spaljena na gradskom trgu prekosutra u petak 13. 7. 1638. godine. Vijest da je moja žena s kojom, hvala Bogu, nisam imao djece, vještica zatekla me po povratku s dalekoga puta. Punih šest mjeseci proveo sam kao mornar trgovačkoga broda “Sveta Ana”. Jučer se naš brod nošen povoljnim vjetrom vratio prepun skupocjenih začina, tkanina, egzotičnog voća i drugog. Hrabro se na tom dugom putu oduprijesmo buri i gusarima.
I sad umjesto da se radujem i da se moja žena raduje mome sretnomu povratku mene je zatekla nevesela vijest – moja je žena proglašena vješticom i više je nikada ne ću vidjeti.
Kao istinski vjernik u ovom gradu i šire poznat kao dugogodišnji darovatelj novčanih priloga našoj crkvi nimalo nisam posumnjao u vašu optužbu i presudu. Da sam kojim slučajem dok sam bio kod kuće i sam otkrio što je ustvari moja žena i sam bih je vama prijavio. Ali nisam. Začudo moja žena je redovito išla u crkvu, svetkovala sve važnije blagdane, redovito postila i molila. Bit će da ju je vrag uzeo pod svoje baš dok sam ja bio odsutan. Izgleda da u mojoj ženi ma koliko bila pobožna ipak nije bilo dostatno vjere da odoli kušnjama Sotone, što mogu samo pravi vjernici poput mene.
Sad se sigurno pitate kakva je svrha ove zamolbe. Sad ću vam objasniti. Kao istinski vjernik i uz to oženjen nisam postupio poput mojih drugova s broda oženjenih ili neoženjenih. U čemu je stvar? Poznato je da je muškarcima teško na brodovima kao i u zatvorima kada moraju mjesece provoditi bez svojih životnih suputnica. Samo oni čije srce ne ljubi Krista mogu činiti radnje koje Bogu nisu prijazne. Tijekom puta među mojim druzima nije bilo, koliko je meni poznato, pojava onanije i homoseksualnosti, ali što se općenja s bludnicama tiče to oni nisu bili u stanju izbjeći. Čim se brod ukrca u neku luku javne kuće i druga bludna mjesta glavni su im cilj.
Uvijek sam govorio istinu i samo istinu, tako mi Bog pomogao. Priznajem da sam i sam dolazio u kušnju da postupim kao moji druzi. Ali tim porivima prolaznoga tijela uspio sam oduprijeti se dugim molitvama i postovima čemu ostali moji druzi, na žalost, nisu bili skloni. Neke je Bog kaznio udijelivši im boleštine.
Izdržah tijekom puta vražje kušnje, za razliku od moje žene, čiju sam sliku nosio u sebi misleći na sve one užitke koji me očekuju u našoj bračnoj ložnici.
A onda me kao grom iz vedra neba pogodi spoznaja kako moju životnu družicu više nikad neću vidjeti, a ni uživati u blagodatima njezinoga tijela zajamčenima samo meni, njezinu zakonitu mužu i gospodaru.
Zato molim visoko štovanu inkviziciju da mi podari posljednju bračnu noć koja pada u subotu uvečer.
Znam, vi ćete mi reći kako moja žena više nije moja žena jer je vjenčana s Đavlom. No, ja taj brak ne priznajem iz više razloga. Kao prvo moja žena da bi se s nekim vjenčala mora se prvo od mene rastaviti. Samim tim pošto to nije učinjeno taj brak, pa bio on i sa samim nečastivim, je ništavan. Kao drugo Sotona je ipak jedna osoba, a moja žena nije jedina vještica. Dakle riječ je o mnogoženstvu. I s te strane je taj brak ništavan. Kao treće svaki brak koji nije sklopljen u crkvi je nevažeći. Logično je da se Vrag ne može vjenčati u crkvi. Sigurno se nije mojom ženom ni vjenčao u nadležnom općinskom organu. Također ni moja žena se ne može vjenčati u crkvi pošto je već jednom vjenčana u crkvi i to sa mnom. Crkveni brak se ne može razvrgnuti te ona ostaje moja žena kako na nebu tako i na zemlji. Ustvari na nebu neće ipak biti moja žena pošto je zgriješila kao vještica te će ići u Pakao, a ja, naravno, u Raj.
Pošto je moja žena na vašem inkvizitorskomu sudu priznala svoj veliki grijeh i pokajala se Vrag ju je napustio jer da nije tako on ne bi dopustio da ona bude uhićena i osuđena, a kamoli spaljena na lomači poput bezbroj drugih vještica.
Sigurno se pitate zašto je meni stalo do posljednje bračne noći kad ću se kao udovac moći ponovno oženiti i opet osjetiti sve radosti života udvoje. To je točno, ali neće doći tako brzo. Znate i sami kako sve to ide. Treba proći upoznavanje s budućom ženom te zaruke. Pitanje je kad ću moći naći odabranicu svoga srca jer trebam dobro otvoriti oči da mi se opet ne dogodi ta nesreća da mi i druga žena postane vještica. Znate i sami kako je ova pojava uzela maha kod žena. Danas je teško pronaći iskrenu vjernicu i uz to neudanu ili udovicu. Kao pravi katolik općenje sa ženama poslije i prije braka kao i izvan braka, dakako, ne mogu prihvatiti. Bio sam strpljiv na moru, ali teško da ću moći biti i na kopnu.
U nadi da ćete udovoljiti ovoj mojoj zamolbi duboko vas štujem. U protivnom moglo bi se lako dogoditi da ipak potražim neku laku ženu i tako skrenem s istinskog puta vjere i nade.
Vaš Augustin Vlačić

Komentariši

