Anto Zirdum: PROSVJETLJENJE PROSVJETITELJA

Iz knjige SAMO (se) PROSVIJETLJENI VIDE U MRAKU – hermeneutičke opservacije
Poglavlje PEDAGOŠKA ANTROPOLOGIJA (opservacije od 1 do 7)

1. ZAČUDNOST ZORE

Pjesnici su čuđenje u svijetu, rekao je jedan vitez prosvijetljenosti*).
Filozofi se najbolje čude u zoru, kada ih popuste strahovi noći, a neizvjesnost dana ih ne uzme u svoj zagrljaj.
Svećenici vjeruju u čudotvornost.
Liječnici se u čudo pouzdaju.
Istinski učitelji se raduju kada vide da se njihovi učenici čude jer čuđenje je prvi putokaz ka mogućoj prosvijetljenosti.
Zora svoje učenike, ratnike i ratnice prosvijetljenosti, uči da ne odbijaju vidjeti čuda nego da ih prouče i objasne. Ona ih vodi da gledaju hodače koji bosi prelaze vruću žeravicu, a nisu se toliko opekli da jauknu. To je protivno našem uobičajenom znanju i iskustvu. Zato ih Zora upozorava da ti ljudi osjećaju strah, ali nisu zarobljenici svoga straha do te mjere da nisu u stanju učiniti ništa.
Zora će prva prijeći preko vatrene staze kako bi kod svojih učenika utvrdila vjeru, a oni će za njom prijeći kako bi ojačali samopouzdanje.

*) Antun Branko Šimić

2. IDENTIFIKACIJA I IDENTITET

Poistovjećujući se s nekima, mladi ljudi ponekad osjećaju da su stekli identitet i samosvojnost.
Logično bi bilo da se mladi ljudi identificiraju s roditeljima i učiteljima, ali oni danas više vremena provode pred televizorom nego s njima. Tamo i pronalaze svoje uzore. A za razliku od svojih umornih roditelja ili frustriranih učitelja, oni u medijima pronalaze sretne zvijezde.
Stvarajući od čobana zvijezde, mas-mediji na vrlo perfidan način eksploatiraju potrebu frustriranog čovjeka za mirom, harmonijom i srećom, jer su zvijezde uvijek sretne, nasmijane i ležerne. A sadržaji koje plasiraju toliko su trivijalni i laki za oponašanje, što samo po sebi još više potvrđuje iluziju da svatko, bez puno truda, a uz malo sreće, može biti zvijezda.
Zora svoju djecu uči da mediji proizvode zvijezde kratkog sjaja. Ona je najsjajnija zvijezda u nama vidljivom svemiru, a kako reče jedan vitez prosvijetljenosti*: Zvijezde su poput ljudi koji svugdje i uvijek zrače plemenitošću… Njihova je domovina cijeli svemir.
Trnovit je put do zvijezda koje sjaje i kada umru, a pravi ideali su teško dostižni.

* Almir Zalihić

3. PRO-SVIJETLJENJE

Ratobornu sintagmu ratnici i ratnice prosvijetljenosti, nadučiteljica Zora koristi iz puke želje da održi viteški duh neophodan u borbi za dobrotu, istinu i svjetlost koja obasjava mračne putove neznanja, nepovjerenja, laži i svekolikih zabluda. Posebno ih podsjeća na ljudske ograničenosti jer, kako reče jedan ratnik prosvijetljenosti,*) tko prepoznaje svoju ograničenost, nema granica.
Zora, majka i temeljna učiteljica učitelja, za razliku od drugih naučitelja ne povodi se za zvučnošću i popularnošću, ali ona svoje učenike naziva vitezovima i vizionarima prosvijetljenosti.
Budući da se danas pod prosvjećivanjem podrazumijeva uglavnom obrazovanje, a pod učiteljima, kako reče jedan vizionar učiteljstva,**) agenti tržišta i politike koji prenose samo „korisna znanja“, nužno je napomenuti da je to za Zoru širi pojam koji naprosto ostavlja mogućnost izbora, a mašti daje više prostora o apstrahiranju univerzalne uloge učitelja, demonstratora, facilitatora, osoba koje tumače, podučavaju, priučavaju, uče i služe kao primjer onima koji se svjesno i nesvjesno ugledaju na njih.

*) Lao Tse
**) Slobodan Drakulić

4. MUDROZBORNOST

Mudrost je temeljna odlika ratnika i ratnica prosvijetljenosti. Nije sporno da oni moraju imati određena znanja, neka više, neka tek načelno, ali bez mudrosti, oni su obični nastavnici, predavači, prenositelji i namicatelji znanja, osmatrači uskoga vidokruga, ronioci kratkoga daha, zvijezde slaboga sjaja.
Mudrozbornost se ne uči po nastavnom planu i programu, nego tek po okvirnom curiculumu, koji im može olakšati putovanje po trnovitoj stazi mudroljublja, ograničenoj tek ljudskom ograničenošću.
Mnogi od vas sjetit će se kako je njihova neobrazovana baba znala mudro zboriti, kako je pokojni djed bio mudar čovjek, kako se njihovih savjeta i dandanas drže, a nisu bili školovani ili su imali toliko malo škole da je to zanemarivo u odnosu na današnji pojam obrazovanosti.
Mudrost ide s godinama. Na svojim se greškama najbolje uči, ali Zora svoju djecu upućuje da uče na tuđim greškama, na mudrozboru onih koji su se već opekli iako su im ranije opečeni govorili da golim rukama ne diraju žeravicu. Tuđi mudroslov je treset na kojemu mudrost raste brže, a vitezovi prosvijetljenosti moraju znati da njihova zadaća nije da budu mudri kad ostare.

5. SVESTRANOST I CJELOVITOST

Ratnici i ratnice prosvijetljenosti trebaju biti profesionalci, ali njihovo je zanimanje iznad svih profesija. Oni moraju imati predodžbu o nužnim predispozicijama mladog bića za određena profesionalna područja.
Zato će Zora na putu razvitka njihove cjelovitosti posebno njegovati svestranost.
Majka Zora zna da nisu svi za sve sposobni, ali će se truditi da svatko od njih cjelovito ovlada i oslobodi sve svoje potencijale za osobnu svestranost. Tek kada se oslobode ti potencijali, Zora će dopustiti da se neka od njezine djece specijaliziraju za određenu oblast u kojoj će dostići razinu vrhunskog profesionalca koji nekoga uči za određenu profesiju.
Takve vrhunske profesionalce nazivamo profesorima i oni su učitelji na najvišim školama.
No, ako netko misli da ti učitelji samo uče druge, vara se. Svaki od tih vitezova prosvijetljenosti reći će vam kako svaki dan ponešto nauči od svojih učenika.
U njihovoj svijesti duboko je ukorijenjena spoznaja da đubrivo i znanje nikada neće podbaciti i zato će se posebno posvetiti njegovanju budućih znanstvenika i ljudi iznimnih vještina.

6. CJELOŽIVOTNO UČENJE

Kao što sunce izlazi svaki dan, tako i vitezovi prosvijetljenosti svakodnevno trebaju učiti. Onaj tko svakog novog dana ne nauči nešto novo, nije niti će biti prosvijetljen jer to i ne zaslužuje.
Borci za prosvijetljenost šest dana u tjednu prikupljaju informacije i uče činjenice, a sedmoga dana ništa ne uče. Naprosto ljenčare, odmaraju se, a odmoran duh pridodaje riznici mudrosti ono što vrijedi, što ima (dugo)trajnu i univerzalnu vrijednost.
Jedan nadahnuti ratnik prosvijetljenosti*) napisa:

Ustraj u sticanju znanja
Nek’ ti svaka stvar bude jasna
Svi sitni prohtjevi nek’ su ti vidljivi
Znaj da je najplemenitiji čovjek
Udalji li se od svojih grijeha

Najveći grijeh za ratnike i ratnice prosvijetljenosti je ne ustrajati u svakodnevnom učenju i u poštivanju učenih ljudi, jer oni će im olakšati putovanje po trnovitoj stazi mudroljublja.

*) Abdulvehab Ilhamija

7 . SPECIJALISTI I SVEZNALICE

Specijalizacija kao organizacijsko dostignuće donijela je civilizaciji neslućen tehnološki napredak, ali i stanovit nazadak čovjeka glede njegove orijentiranosti u univerzumu. Specijalizacija funkcija proizvela je ljude specijaliste u svim sferama života, u znanosti, u proizvodnji, umjetnosti, politici, religiji. Profesionalna orijentacija i selekcija stavljene su u funkciju da čovjeku olakšaju ostvarenje kao specijaliste, navodno humanizirajući taj čin kroz otkrivanje njegovih prirodnih predispozicija, sklonosti i želja i skladno uklapanje u taj rascjepkani svijet. Neuklopljenost u taj svijet i neostvarenost u njemu najčešće se promatra kao fenomen promašene profesije.
Vitezovi prosvijetljenosti svoj život posvećuju prepoznavanju potencijala svake mlade individue i upućuju je ka području na kojemu će se najbolje realizirati i doprinijeti ukupnoj efikasnosti dostojanstva ljudskoga opstojanja. No, oni nikada neće smetnuti s uma da je postojanje profesija univerzalaca također nužnost ljudskoga opstojanja i neće ih nazivati univerzalnim neznalicama već sveznalicama.
Za razliku od nadobudnih mladaca koji imaju kompleks sveznalice, filozofi, teolozi, učitelji, liječnici, pravnici, novinari, menadžeri raznih vrsta i svi oni koji gravitiraju profesijama sveznalica neprekidno produbljuju i proširuju rijeku znanja.

Advertisements

Komentariši

Upišite vaše podatke ispod ili kliknite na jednu od ikona da se prijavite:

WordPress.com logo

You are commenting using your WordPress.com account. Odjava / Promijeni )

Twitter slika

You are commenting using your Twitter account. Odjava / Promijeni )

Facebook fotografija

You are commenting using your Facebook account. Odjava / Promijeni )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Odjava / Promijeni )

Povezivanje na %s